Biznes związany z prowadzeniem gastronomii narażony jest na różnego rodzaju ryzyka. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się tym, które najczęściej występują i od których można się ubezpieczyć. Uszkodzenie, awaria sprzętu, zniszczenia w lokalu, utraty w produktach, a także ewentualne szkody, które mogą wynikać z roszczeń klientów to początek długiej listy.
Gastronomia po okresie pandemii i nauka z niej płynąca
Niewątpliwie gastronomia bardzo mocno odczuła skutki pandemii COVID-19. Wszyscy pamiętamy zamknięte lokale, nieczynne restauracje, pozamykane kawiarnie i trudność jeżeli chodzi o prowadzenie tego typu biznesu. Dziś sytuacja wygląda już nieco inaczej. Brak obostrzeń wynikających z pandemii, spowodował, że ludzie bardzo chętnie korzystają z gastronomii. Okres prawie dwuletniej przerwy zachęca nas do tego, żeby korzystać z uroków lokali gastronomicznych. Okazuje się jednak, że prowadzenie tego biznesu jest trudne nie tylko w warunkach pandemii, ale również w każdym czasie. Restaurator bowiem musi mierzyć się z ewentualnymi awariami sprzętu, szkodami dotyczącymi jego lokalu, często też lokalu wynajmowanego, a także z ewentualną odpowiedzialnością wynikającą z roszczeń klientów, którzy korzystają z jego usług. Gastronomia to bardzo odpowiedzialny biznes w którym bardzo łatwo o jakąkolwiek szkodę. Moim zdaniem odpowiednia polisa jest w stanie zagwarantować spokojne prowadzenie tego biznesu.
Odpowiedzialność cywilna czyli najważniejsza tarcza przedsiębiorcy
Zacznijmy od tego, co chyba najczęściej spędza sen z powiek restauratorów, właścicieli kawiarni, a może wszystkich pracowników gastronomii. Mowa o ewentualnych roszczeniach ze strony klientów. Oczywiście wypada wspomnieć, że często nie są one w pełni zasadne. Czasami wynikają ze złego postrzegania przez klienta określonych sytuacji. Nie brakuje oczywiście takich roszczeń, które są jak najbardziej słuszne. Tych, które są sensowne i które mogą budzić określone konsekwencje finansowe. Wystarczy spojrzeć na to przez pryzmat tego co może się zdarzyć w trakcie pracy, czy w trakcie wizyty w restauracji. Po pierwsze śliska podłoga, klient potknął się złamał nogę, uszkodził rękę. Jakikolwiek wypadek i ponosimy z tego tytułu odpowiedzialność. Uszkodzone elementy jeżeli chodzi o meble, które mogą uszkodzić nasze ubranie.
Warto wspomnieć również o błędach obsługi. Chociażby oblanie gorącą kawą, czy po prostu wrzątkiem. Można również wskazać na ewentualne zatrucie przez klienta jakąś potrawą, które może wynikać nawet z naszej nieuwagi czy pomyłki. Wszystkie te rzeczy sprowadzają się do jednego bardzo istotnego hasła, czyli odpowiedzialność cywilna. Każdy kto prowadzi działalność gospodarczą ponosi z tego tytułu odpowiedzialność cywilną. Od takich szkód można się jednak ubezpieczyć. Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej restauratora działa właśnie w taki sposób! Prowadzisz działalność w branży gastronomicznej i Ty lub Twoi pracownicy wyrządzicie jakąkolwiek szkodę na osobie lub mieniu waszym klientom polisa pokryje z tego tytułu wszystkie wydatki. W sytuacji, gdy klient będzie miał roszczenie, które przynajmniej Twoim zdaniem jest niezasadne, możesz również pokierować go w stronę skorzystania z polisy. Jeśli okaże się, że nie ma w tym Twojej winy to informacje taką przekaże klientowi ubezpieczyciel. Ty natomiast będziesz miał czyste sumienie, że zrobiłeś wszystko co mogłeś w tej konkretnej sytuacji.
Wynajęty lokal i koszty jego aranżacji czy też przygotowania
Często prowadzenie gastronomii wiąże się z tym, że wynajmujemy na ten cel lokal ,gdzie otwieramy nasz wymarzony punkt. Bardzo często umowy najmu zawierają określone uwarunkowania w postaci kaucji, okresu wypowiedzenia. Czasami też właściciel wynajmując nam lokal wymaga posiadania odpowiedniej polisy. Z mojej perspektywy taka polisa nie powinna być jednak, tylko w sytuacji kiedy wymaga tego właściciel. Powinna być zawsze. Dlaczego? Dlatego, że odpowiednia polisa może pokrywać też wszystkie szkody jakie wyrządzi w wynajmowanym lokalu. Jest to szalenie ważne, bo tych szkód może być bardzo dużo. Któryś z pracowników przypadkowo wywoła pożar albo co gorsze dojdzie do wybuchu gazu. W trakcie dostawy ktoś coś uszkodzi np. zahaczając jakiś element ściany, czy wnętrza. Te wszystkie sytuacje można zabezpieczyć polisą.
Co ważne jeśli wynajmując lokal dokonałeś inwestycji związanych z nakładami adaptacyjnymi, czyli przygotowałeś lokal pod swoją gastronomię, możesz ubezpieczyć właśnie te elementy. Możesz ubezpieczyć koszty związane z tym, że gdyby doszło do szkody będziesz mógł przywrócić lokal do takiego stanu jakiego potrzebowałeś, żeby rozpocząć prowadzenie działalności. W tym przypadku wcale nie musisz być właścicielem lokalu, wystarczy umowa najmu. To jest typowa polisa dla ludzi, którzy wynajmują lokale w celu prowadzenia usług gastronomicznych.
Wynajmowany sprzęt i wyrządzone w nim szkody
Okazuje się jednak, że poza tym że wynajmujemy lokale bardzo często też prowadząc gastronomię wynajmujemy różnego rodzaju sprzęty. Korzystamy z leasingów. A ich przedmiotem są ekspresy do kawy, lodówki, chłodnie, a czasami spora część naszego wyposażenia. Takie sprzęty też dotykają różne szkody, czy też awarię. Oczywiście część z tych rzeczy pokrywa gwarancja, ale absolutnie nie wszystkie. Czasami jest też tak, że leasing oferując nam sprzęt daje nam też jego ubezpieczenie. Warto jednak spojrzeć, czy to ubezpieczenie jest ubezpieczeniem pełnym. Każde ubezpieczenie bowiem zawiera tak zwane ryzyka związane z działaniami sił natury czyli wiatr, deszcz, pożar, zalanie tego typu sytuacja. Pytanie czy polisa z leasingu zawiera również na przykład błędy w obsłudze? Czy zawiera szkody wyrządzone przez pracowników? Jeśli nie, koniecznie zadbaj o to żeby ubezpieczyć się w tym zakresie. Bo cóż z tego, że masz polisę z leasingu, jeśli w momencie szkody wyrządzonej przez Twojego pracownika ona nie zadziała? W takiej sytuacji nie dość, że zostaniesz bez sprzętu niezbędnego do prowadzenia biznesu to jeszcze będzie miał zobowiązania wobec leasingu.
Twój lokal i jego wyposażenie
Nie każdy restaurator pożycza sprzęt i nie każdy wynajmuje lokal. Jeśli są to Twoje sprzęty, tym bardziej powinieneś je ubezpieczyć. Jeśli masz swój własnościowy lokal, swoje własnościowe sprzęty, wszystkie one powinny być objęte ochroną ubezpieczeniową. Dobrze skrojona polisa chroni Cię nie tylko od ryzyka takiego jak, pożar, deszcz, zalanie, czy przepięcie, ale także od wspomnianych wcześniej błędów w obsłudze. Chroni od szkód wyrządzonych działaniem podwykonawców, błędów związanych z remontami etc. Jeżeli spojrzymy na prowadzenie gastronomii to każdy, nawet laik widzi, że jest to biznes który narażony jest na ogrom strat. W tym lokalu może się zadziać wszystko. Szkody mogą być ogromne, a czasami nawet drobne zdarzenie powoduje ogromne konsekwencje finansowe. Warto również wspomnieć o ryzykach kradzieżowych. Kradzież, kradzież z włamaniem, rozbój, tego typu rzeczy jak najbardziej zdarzają się w gastronomii. Nie sposób pominąć skutki dewastacji czyli tego że ktoś nam zniszczy, uszkodzi celowo nasz majątek. Szczególnie narażone są oczywiście witryny, które ktoś może wybić, pomalować, narysować graffiti . Takie polisy absolutnie nie są drogie, a dają Ci bezpieczeństwo, że w razie wspomnianych zdarzeń możesz szybko przywrócić swój lokal do właściwego stanu.
Twój towar i zainwestowane w niego środki
I na koniec jeszcze jedna ciekawostka. Często rozmawiając z osobami, które prowadzą działalność w branży gastronomicznej widzę, ich zdziwienie, gdy mówię o możliwości ubezpieczenia środków obrotowych. Oczywiście nie można ubezpieczyć się od tego, że zrobimy za duże zamówienie i coś się przeterminuje. Można jednak ubezpieczyć się chociażby od tego, że gdy dojdzie do przepięcia czy uszkodzenia lodówki, nam rozmrożą się przechowywane tam produkty. Ochroną można również objąć towar w trakcie dostawy do naszego punktu. Czy to wszystko jest ważne? To zależy. Jeżeli masz mało towaru ,jeżeli są to nieduże kwoty pewnie można to odpuścić. Jeśli natomiast to jest duża gastronomia, gdzie czasami nawet towar w chłodni idzie w kilka albo kilkanaście tysięcy złotych zdecydowanie zadbaj o ten element.
Porządne ubezpieczenie dla gastronomii
Porządne ubezpieczenie restauracji to naprawdę podstawa jeżeli chodzi o prowadzenie tego biznesu. Możesz mi wierzyć lub nie ale nie są to wysokie składki. Często w skali roku są to wydatki, które nie przekraczają nawet połowy tego co ludzie płacą za ubezpieczenie samochodów. A różnica jeżeli chodzi o wpływ na naszą zdolność zarobkowania w przypadku „uszkodzenia” naszego biznesu, którym jest restauracji, a uszkodzenia naszego samochodu jest kolosalnie różna. Zadbaj o to aby mieć w każdej sytuacji zdolność do kontrolowania swojej działalności i zarobkowania.